korona

Publisert 02.06.2020 08:35, oppdatert 02.06.2020 08:35 - Bysidene - tips@stottmedia.no

India bestod korona-testen

Ingen av de største norske selskapene har hatt problemer med sine IT-leverandører i India som følge av Korona-krisen, ifølge en fersk undersøkelse fra PA Consulting. Overraskende, mener partner Tom Krohn.

  

- India stengte ned store deler av landet i midten av mars. Med mindre muligheter for gode hjemmekontorløsninger kombinert med sikkerhet og regulatoriske krav, var vår hypotese at korona-krisen sannsynligvis ville kunne påvirke IT-leveransene negativt. Men så langt melder de største norske selskapene om svært få problemer, sier Tom Krohn, partner i PA Consulting.

PA Consulting har intervjuet totalt 12 større norske virksomheter med globalt nedslagsfelt om hvordan smitteverntiltakene knyttet til COVID-19 har påvirket tjenester som er outsourcet. Virksomhetene i undersøkelsen har hovedsakelig outsourcet IT-infrastruktur, -utvikling og forretnings-støtte tjenester (BPO). India er landet hvor flest av bedriftene har outsourcet tjenestene til, men de fleste selskapene har leveranser fra flere ulike geografiske lokasjoner.

- Ingen av bedriftene i undersøkelsen har rapportert om uønskede hendelser gjennom COVID-19. Kvaliteten på leveransene har heller ikke gått ned, selv om leveransene kommer fra India eller andre «offshore» lokasjoner. Det er heller ingen som har benyttet force majeure eller andre virkemidler i outsourcings-kontraktene, sier Krohn.

Krohn peker på at leverandørene også har vært flinke til å bistå kundene med å rulle ut ny teknologi på svært kort tid, som for eksempel å installere Teams eller lignende programvare til alle ansatte for de virksomhetene som ikke benyttet dette før pandemien. Vi kan slå fast at leverandørene har vært tilpasningsdyktige og svært raskt gjort en svært stor gruppe medarbeidere mobile.

Lærdommer fra krisen

Selskapene i undersøkelsen trekker frem mange læringspunkter fra krisen.

- Det har vært viktig å ha kompetanse internt i egen organisasjon som forstår både teknologi og ulike løsninger og som kan samarbeide tett med India. Det er også et læringspunkt at selve outcorcings-kontrakten har vært mindre viktig enn antatt, mens relasjonene har vært viktigere. Mange bedrifter vil sannsynligvis fremover bruke mer tid på å pleie og utvikle relasjoner med nøkkelleverandørene, sier Krohn. 

Les også